Ch這pi | inne lektury | kontakt | reklama | Wersja mobilna
streszczenieopracowaniebohaterowie篡cie i tw鏎czo嗆 autoratest   
Jeste w: Ostatni dzwonek -> Lektury -> Ch這pi

Konwencje literackie w „Ch這pach”

© - artyku chroniony prawem autorskim autor: Karolina Marl璕a

W powie軼i mamy do czynienia z modnymi w闚czas literackimi przedstawieniami tematu. Na kartach Ch這p闚 odnajdujemy: impresjonizm, naturalizm, symbolizm i realizm.

Impresjonizm to kierunek artystyczny, zapocz徠kowany przez francuskich malarzy (Monet, Renoir, Degas, Manet), sk康 pisarze zaadoptowali go na potrzeby literatury. Polega na zapisie ulotnych wra瞠 z subiektywnego punktu odbiorcy. Rejestrowa chwile ci庵le zmieniaj帷ego si 鈍iata, z powodu tego wprowadzi technik synestezji (陰czenie ze sob efekt闚 d德i瘯owych, kolorystycznych, zapachowych i dotykowych).


Impresjonizm widoczny jest g堯wnie w pisarskiej technice opis闚 przyrody: „A pod nimi, jak okiem ogarn望, le瘸造 szare pola niby olbrzymia misa o modrych wr瑿ach las闚 - misa, przez kt鏎, jak srebrne prz璠ziwo rozb造s貫 w s這鎍u, migota豉 si w skr皻ach rzeka spod olch i 這zin nadbrze積ych. Wzbiera豉 w po鈔odku wsi w ogromny pod逝積y staw i ucieka豉 na p馧noc wyrw w鈔鏚 pag鏎k闚; na dnie kotliny, doko豉 stawu, le瘸豉 wie i gra豉 w s這鎍u jesiennymi barwami sad闚 - niby czerwono-鄴速a liszka, zwini皻a na szarym li軼iu 這pianu, od kt鏎ej do las闚 wyci庵a這 si d逝gie, spl徠ane nieco prz璠ziwo zagon闚, p豉chty p鏊 szarych, sznury miedz pe軟ych kamionek i tarnin-tylko gdzieniegdzie w tej srebrnawej szaro軼i rozlewa造 si strugi z這ta - 逝biny 鄴販i造 si kwiatem pachn帷ym, to biela造 omdla貫, wysch貫 這篡ska strumieni albo le瘸造 piaszczyste senne drogi i nad nimi rz璠y pot篹nych topoli z wolna wspina造 si na wzg鏎za i pochyla造 ku lasom”.

Opr鏂z tego obszernego fragmentu z pierwszych kart dzie豉, w kt鏎ym natura jest malowana przez Reymonta jasnymi i kolorowymi plamami, z naciskiem na dzia豉nie powietrza i 鈍iat豉 oraz ulotno嗆 chwili, wnikliwy czytelnik odnajdzie cechy tego kierunku r闚nie w innych, p騧niejszych fragmentach: „Dzie si ju czyni coraz wi瘯szy, zorze rozs帷za造 si w martwe sino軼i, 瞠 na niebie poczyna造 gorze jakoby krwawe 逝ny po瘸r闚 jeszcze nie dojrzanych, i tak si galanto rozwidnia這, i ano bory wyrasta造 doko豉 czarn obr璚z, a wielka droga, obsiad豉 rz璠ami topoli pochylonych, utrudzonych jakoby w ci篹kim chodzie pod wzg鏎ze, d德iga豉 si coraz widniej na 鈍iat這嗆, za wsie, potopione w mrokach przyziemnych, wyziera造 gdzieniegdzie pod zorze, kieby te czarne kamienie spod wody spienionej, i poniekt鏎e ju drzewa co bli窺ze srebrzy造 si ca貫 w rosach i brzaskach. S這鎍a jeszcze nie by這, czu這 si jeno, 瞠 leda pacierz wy逝pie si z tych z鏎z rozgorza造ch i padnie na 鈍iat, kt鏎en dolegiwa ostatk闚, ozwiera ci篹ko mg豉wicami zasnute oczy, poruchiwa si 寮ziebko, przecyka z wolna, ale jeszczech si leni w s這dkim, odpoczywaj帷ym do酥iku, bo cicho嗆 pad豉 barzej w uszach dzwoni帷a, jakoby ziemia dech przytai豉 - jeno wiater, jako to dychanie dzieci徠ka, cichu鄂i powia od las闚, a rosy potrz瘰造 si z drzew”.


Naturalizm to kierunek artystyczny, kt鏎y zapocz徠kowa francuski pisarz Emil Zola. W swym szkicu krytycznym, zatytu這wanym „Powie嗆 eksperymentalna”, sformu這wa g堯wne za這瞠nia naturalizmu. U 鈍iatopogl康owych podstaw tego nurtu le瞠 wiara, 瞠 ludzki 鈍iat podlega przede wszystkim biologicznym prawom natury: walki o byt, dziedziczeniu cech. Wed逝g tego, post瘼owanie cz這wieka, kt鏎y jest integraln cz窷ci natury, jest zdeterminowane biologicznymi pop璠ami, instynktami, odruchami, a nie odczuwanymi emocjami. Jako technika pisarska naturalizm charakteryzuje si surowym opisem, zarzucaniem czytelnika makabrycznymi szczeg馧ami, poniewa nie dba o estetyczne wra瞠nia. Za cel stawia sobie obna瘸nie drastycznej prawdy o rzeczywisto軼i.


Naturalizm obecny jest we fragmentach opisuj帷ych 篡cie mieszka鎍闚 Lipiec. Charakteryzuj si one drobiazgowo軼i i naciskiem na szczeg馧y brzydoty 鈍iata, jak i eksponowaniem fizjologii czy biologii otoczenia. Najbardziej znanym jest fragment dotycz帷y przed鄉iertnych chwil Kuby Sochy, w kt鏎ych Jambro篡 odkrywa, 瞠 parobek odr帳a sobie chor nog: „Weszli do stajni, Jambro篡 zabra si ostro do trze德ienia; Kuba le瘸 bezw豉dny, dycha co nieco i rz瞛i przez zwarte z瑿y, 瞠 trzeba by這 je no瞠m podwa瘸 by mu nieco wody wla do gard豉. Nog mia przer帳an w kolanie, ledwie si trzyma豉 na sk鏎ze i obficie krwawi豉. Na progu czerwieni造 si plamy krwi i le瘸豉 okrwawiona siekiera, a taczalnik do naostrzania, kt鏎en zawsze sta pod okapem stajni, wala si teraz pod progiem. - Ju軼i, sam sobie obci掖. Ba si szpitala, my郵a g逝pi, 瞠 sobie pomo瞠, ale twardy ch這p, ale zawzi皻y! Jezus, 瞠by sobie samemu obcina kulasa! Prosto nie do wiary! Krew go mocno odesz豉. Kuba otworzy naraz oczy i wodzi nimi dosy przytomnie. - Odlecia豉? Dziobn掖em dwa razy, ale mnie zamroczy這... - szepta.”.

strona:    1    2  



On chce TO zrobi,
a Ty nie jeste gotowa?

10 zda, kt鏎e pomogą Ci
zatrzyma ch這paka przy sobie!

M鎩 pierwszy raz...

Szybki test:

Przyk豉dem odwo豉nia si do symboli jest m.in.:
a) scena wesela Boryny
b) opowie嗆 Rocha
c) bitwa o las
d) scena 鄉ierci Macieja Boryny
Rozwi您anie

Naturalizm obecny jest we fragmentach:
a) opisuj帷ych hierarchi wiejsk
b) opisuj帷ych lipieck przyrod
c) opisuj帷ych 篡cie mieszka鎍闚 Lipiec
d) przedstawiaj帷ych nast瘼stwo p鏎 roku
Rozwi您anie

Impresjonizm widoczny jest g堯wnie w pisarskiej technice opis闚:
a) prac polowych
b) przyrody
c) zwyczaj闚 i obrz璠闚
d) wygl康u mieszka鎍闚
Rozwi您anie

Zobacz inne artyku造:

StreszczeniaOpracowanie
„Ch這pi” – streszczenie szczeg馧owe
„Ch這pi” – streszczenie w pigu販e
Geneza „Ch這p闚”
砰ciorys Stanis豉wa W豉dys豉wa Reymonta
Kalendarium tw鏎czo軼i Reymonta
Czas i miejsce akcji „Ch這p闚”
Narracja „Ch這p闚”
Kompozycja „Ch這p闚”
Problematyka „Ch這p闚”
J瞛yk „Ch這p闚”
„Ch這pi” – m這dopolska powie嗆 czy epopeja?
„Ch這pi” jako epopeja
Obyczaje mieszka鎍闚 Lipiec
Interpretacja tytu逝 „Ch這pi”
Konwencje literackie w „Ch這pach”
Motywy literackie w „Ch這pach”
„Ch這pi” na du篡m ekranie
Najwa積iejsze cytaty z „Ch這p闚”
Bibliografia




Bohaterowie
Maciej Boryna – szczeg馧owa charakterystyka
Antek – szczeg馧owa charakterystyka
Jagna – szczeg馧owa charakterystyka
Hanka – szczeg馧owa charakterystyka
Charakterystyka pozosta造ch bohater闚 „Ch這p闚”
Jagustynka - charakterystyka postaci
Kuba Socha - charakterystyka postaci





Tagi:
• Cechy epopei na przyk豉dzie Ch這p闚 Reymonta • Cechy epopei w Ch這pach • Impresjoniz w Ch這pach • Naturalizm w Ch這pach • Reymont biografia